Voor de ontwikkeling van de live performance van Rahziël, is er een context-onderzoek naar symboliek in de kunstgeschiedenis. Een analyse van de resultaten:
Analyse
De symbolen die hieronder beschreven zijn hebben een directe parallel met de inhoud van mijn muziek. De steekwoorden zijn aspecten die ik gebuik, de afbeeldingen voorbeelden van hoe de symbolen in de kunstgeschiedenis gebruikt zijn en bij elk onderwerp een korte analyse van hoe ik het toe ga passen in mijn act.
Giulio Romano “Allegorie der Onsterfelijjkheid”(+/- 1520) |
- Slang die in eigen staart bijt
- Cyclisch tijdsbesef (hermetica/alchemie)
- Zwart/wit, ying/yang (contrast)
Hieruit kan ik de kenmerken van een terugkerend, cyclische elementen gebruiken die een wisselwerking bewekrstelligen tussen de muziek, het beeld en mijn beweging.
Eon
- Bewaker van poorten hiernamaals
- eeuwigheid/periode/tijdperk
- tegenstellingen leven/dood
Dood
- Vermogen om te regenereren
- Extatische dood
- maan: Ingang dodenrijk (Diana)
- Wezenlijke etappe naar spirituele vereffening
Androgyn
- Volkomemnheid goddelijke natuur
- Geheime kennis van het alomvattende
Terwijl ik een mannelijke verschijning ben, met een plúche jas die mij groter maakt en een patronenriem, maak ik vrouwelijke bewegingen. Hierdoor symboliseer ik in een balans van natuurlijke volkomenheid.
Leonardo da Vinci "De mens volgens Vitrivius" (+/- 1490) |
- Hoe lichaam/ziel terug te zien valt in de natuur
- Conjunctie elementen en oermaterie → overgang naar transcendentale dimensie van bestaan
Splendor Solis “Het filosifsch ei” (16e eeuw)
|
- Moeder aarde
- Steen der Wijzen, mandala, ying-yang
- Homogeniteit vóór elke diffrentiatie
Door de alchemist wordt het begin (ei) en het einde (heelal) als het androgyne paar gesymboliseerd.
Het zware kostuum is een toespeling op de 'ontbinding van materie' (zie afbeelding links)
In mijn act wil ik de eenheid van alles, en het uit elkaar gaan daarvan in mijn beweging overbrengen.
Giorgio de Chirico “Metafysische compositie” ”(1914) |
"Door bepaalde voorwerpen in een onwaarschijnlijke samenhang te plaatsen wilden de metafysische schilders een soort magische droomsfeer creëren. Wat dat aangaat heeft de beweging veel gemeen met het surrealisme , zij het dat de metafysici veel meer dan de surrealisten gefixeerd waren op een strakke compositie en een lichtval zoals architecten die gebruiken om hun ontwerpen goed uit te laten komen.
Tekenachtig schilderwerk, niet geheel kloppende perspectieven, hang naar het (klassieke ) verleden, lange slagschaduwen .
Schilders raken gevoelig voor het verbeelden van sferen en stemmingen, melancholie. Men verdiept zich in filosofieën zoals die van Nietzsche. "
- Antropomorfe fenix, zwaan, adelaarsymbolen van zuiverheid en spritualiteit, macht en intelligentie
- boodschapper van god
- Lucht
Sandro Botticelli “Minerva en de centaurus” ”(+/- 1485) |
- adelaar:lucht
- overgang naar andere zijnsvorm
Chaos
- Hermetica: tegenstelling elementen in Prima Materia, voorverdeling in transmutatie.
- Voor kunstenaar-alchemist de taak om chaos (gevolg vd. Zondeval) opnieuw in toestand van volmaaktheid te brengen.
Carvaggio “Pluto, Neptunus en Jupiter (Allegorie van de Alchemie) ” (+/- 1597) |
- archetype van elke scheppende activiteit en symbool van het universele sacrale
- harmonie van menselijke ziel en het heelal
- mens kan structuur van heelal doorgronden
Door verchillende elementen aan een werk toe te voegen (steen der wijzen + Pluto, Neptunus en Jupiter) verzinnebeeld je verschillende toestanden van materie (vast, vloeibaar en gasvormig). Als ik vergelijkbare elementen in mijn act verwerk (bijvoorbeeld muziek als vloeibaar, beeld als gasvormig en mijn stage act als vaste vorm) kan ik een zelfde effect bereiken.
Ook het werk van Picasso is een samenstelling van symbolen die samen de kosmos weergeven: pegasus als synthese tussen hemel en aarde, gevleugeld meisje als vaardigheid, eigenschap voor het scheppingsprosces, aap als positieve en donkere kan van de schepping, acrobaten als ordenende kracht van de kosmos en harlekijn als afsplitsing van Mercurius.
Pablo Picasso “Parade” ”(1917) |
Giovanni Antonio da Varese "Constellatie" |
- Vertegenwoordigt het geweten, dat sensuele en aarde dimensie overstijgt
- het goede, de mens als microkosmos
- cirkel, aarde
Dit kan ik doen door de vloeibaarheid van de muziek, het beeld als vast element, cirkelvormig als achtergrond, en mijzelf als lucht door de manier waarop ik speel, beweeg en zing.
Maan
- Schakel die hemel en aarde verbindt
- Poort dodenrijk
- Reflexieve kennis/onderbewuste
- Kosmisch wordings proces\
Eva
- draak, hoorns vaan de slang: Maancultus
- Y-vorm van boom der dualiteit, drang naar kennis en vrije wil.
Caspar David Friedrich "Reiziger boven wolkenzee" 1815 |
Reis
- Verwerven van kennis hoger geestelijk niveau
Het gene dat de reis symboliseerd is een wordingsproces. Een reis betekent een ervaring, waar je aan het einde kennis hebt opgedaan. Door middel van mijn performance wil ik ook een ervaring bewerkstelligen, wat een reis kan lijken.
Jeroen Bosch "Hemelvaart" (+/- 1450-1516) |
Droom
- Voorspelling
- initiatie
- carthasis
Het idee van de droom kan ik gebruiken om het begin en het einde van mijn voorstelling met elkaar te verbinden; het begin om men mee te nemen in de droom, als een soort initiatie in een ervaring. Op het einde laat ik hen de droom zelf verder beleven door extra in te zetten op in de werkelijkheid van de onwerkelijkheid en daar niet te specefiek in zijn maar iets over te laten aan de verbeelding van het publiek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten